Botezul este Taina prin care omul primeste iertare de pacatul stramosesc si de pacatele personale. Cel care este botezat este cufundat in apa de trei ori in numele Sfintei Treimi (cele trei cufundari, simbolizeaza cele trei zile petrecute de Hristos in mormant). Prin aceasta cufundare are loc moartea omului celui vechi si renasterea la o noua viata.
Botezul este conditia absolut necesara pentru primirea celorlalte Taine.
Primitorii botezului sunt toti cei nebotezati, indiferent de varsta sau de sex, care doresc sa se curateasca de pacatul stramosesc si sa devina membrii ai Bisericii lui Hristos.
Ce trebuie sa indeplineasca primitorii botezului
In cazul in care se boteaza un adult, i se cere acestuia: dorinta de a primi botezul, credinta, pocainta si cunoasterea elementara a adevarurilor de credinta.
La prunci, pentru indeplinirea acestor conditii marturisesc si garanteaza nasii.
Botezul – randuiala intrarii in crestinism
Randuiala botezului cuprinde:
a) pregatirea prin post pentru Botez;
b) Lepadarile sau renuntarea la omul cel vechi, prin exorcizarea fortelor demonice;
c) Marturisirea credintei adevarate (Simbolul credintei – Crezul).
d) Afundarea in apa sfintita a botezului, act sacramental de asumare personala a mortii si invierii in Hristos, simbol al trecerii de la o existenta dupa trup, la una dupa Duh;
e) Invocarea numelui Sfintei Treimi de catre savarsitor, prin care cel nou botezat este restaurat “dupa chipul si asemanarea” lui Dumnezeu, Treimea cea de o fiinta si nedespartita.
f) Urmeaza Taina ungerii cu Sfantul Mir, in care cel botezat primeste pecetea darului Sfantului Duh.
Unde are loc Botezul?
Botezul se face in pronaos. Dupa Botez, celui botezat i se da Taina Impartasaniei, ca semn vizibil al apartenentei sale la acea comunitate.
Cine poate savarsi Botezul?
Numai episcopul si preotul au calitatea de a boteza potrivit canonului 47 apostolic. Insa, in caz de urgenta, canonul 43 al Sinodului VI ecumenic permite oricarui crestin sa boteze, dar acest botez trebuie sa fie completat cu Taina Mirungerii si a Impartasaniei (Sfantul Vasile, canonul 1).
Botezul copiilor
Biserica Ortodoxa a practicat totdeauna botezul copiilor. Desi copiii n-au pacat personal si nu pot marturisi in mod voluntar credinta lor, din cauza imaturitatii varstei, totusi, prin actul conceperii lor, ei impartasesc starea comuna a firii umane nesfintite. Sfanta Scriptura precizeaza ca „nimeni nu este curat de pacat, chiar daca viata lui ar fi o singura zi” (Iov, 14,4)
Botezul al doilea – Rebotezul
Al doilea botez sau rebotezul este interzis ortodocsilor, deoarece Iisus Hristos “a adus o singura jertfa pentru pacate” (Evr. 10, 12), odata pentru totdeauna (Evr. 10, 10). Totusi copiii sa fie rebotezati daca nu se stie cine i-a botezat (can. 94 – Sinodul al Vl-lea ecumenic).
Botezul ereticilor si schizmaticilor
Biserica Ortodoxa face o distinctie intre ereticii care trebuie sa fie botezati pentru a fi primiti in Biserica (can. 46 apostolic, can. 19 – Sinodul I ecumenic, can. 7 – Sinodul al II-lea ecumenic, can. 95 – Sinodul al VI-lea ecumenic), si ereticii al caror botez poate fi acceptat pe temeiul iconomiei (can. 2, Sinodul al VI-lea ecumenic).
Sursa articol: https://www.crestinortodox.ro/botez/botez-69144.html